Op “vakantie” in ons eigen Groningen

Door het Corona virus vonden we een vakantie niet verstandig. Met mijn zwakke longen, leek een vliegtuig, trein, camping of vakantiepark me helaas niet zo verstandig. Ondanks dat ik zin had in gezelligheid en het ontdekken van nieuwe gebieden, kozen we toch voor daguitstapjes vanaf huis.

Zo gezegd zo gedaan. Mijn man en ik kozen een vakantieweek en spraken af zo min mogelijk huishoudelijke taken te gaan doen. Ook planden we elke dag een uitstapje in onze provincie Groningen. Ondanks dat we niet echt een totaal vakantiegevoel hadden, hebben we toch een verrassend leuke week gehad. Met als voordeel; een stuk minder kosten. Na Corona gaan we zeker weer op vakantie, maar dit jaar was onze vakantie vanuit huis toch een goed alternatief. Al hadden we Groningen toch liever verkend vanaf een rustige camping. Voorbeelden hier van vind je op de informatieve website NederlandOntdekker.nl via de volgende link: campings in Groningen.

Wat hebben we in Groningen ondernomen?

We zijn liefhebbers van fietsen en gezelligheid. Daarom zijn we op dag één dag naar Delfzijl gegaan. Deze havenstad stond niet echt bekend als gezellig maar heeft de laatste jaren een flinke upgrade ondergaan. We waren benieuwd naar het resultaat. Na een leuke fietstocht via de heerlijk rustige zeedijk, kwamen we bij het nieuwe strand aan. Het jaren oude strand is flink vergroot en veranderd. Het nieuwe formaat en de aankleding heeft ons positief verrast. Zeker een aanrader.
Ook het centrum van Delfzijl is inderdaad leuker geworden. Mede door het geheel vernieuwde Vennenplein.

Dag 2 stond ook in het teken van het Waddengebied. We zijn namelijk een dagje naar het Duitse Waddeneiland Borkum geweest. Vanuit de Eemshaven ben je al in driekwartier op het eiland. Vanaf de haven, ben in 20 minuten met een gratis smalspoortreintje in het gezellige dorp. Daar zijn diverse winkels, restaurants en hotels. Vanuit het centrum loop zo je via de promenade, het strand op. Ook Borkum vonden we zeker de moeite waard. De noord Duitse bouwstijl vinden we een minpuntje maar anderzijds geeft het wel een vakantiegevoel.

Dag 3 kozen we voor een fietsroute via borgen. Achteraf was de route wat lang maar de borgen waren interessant. Met name de omliggende tuinen vonden we vaak leuk om door heen te lopen. We hebben de Menkemaborg in Uithuizen, Rensumbaborg in Uithuizermeeden, Bredenborg bij Warffum en Verhildersum bij Leens bezocht.

Dag 4 werd een dagje ontspannen bij een saunacomplex in Loppersum. Een mooie en rustige spa waar we lekker hebben ontspannen in de sauna’s, het bubbelbad en het zwembad. Het was niet zo groot maar de fijne rust compenseerde dit zeker.

Dag 5 zijn we naar de stad Groningen gegaan. Hier komen we wel vaker maar meestal alleen om te winkelen. Dit keer zijn we juist bezienswaardigheden gaan bekijken. Zo hebben we de Martinitoren beklommen, in het moderne Forum geweest, het Stripmuseum bezocht en uit eten geweest.

Dag 6 hebben we een populaire Groningse sport gedaan; kanoën. Door de Groningse maren (kanalen) bij Appingedam hebben we lekker ontspannen gekanoëd. De bekende hangende keukens in het oude centrum van Appingedam, waren onze bestemming. Bij het nieuwe haventje in het centrum, hebben we een tussenstop gemaakt bij de bistro aan het water. Vanaf het terras met uitzicht op de boten en de Nicolaikerk, kregen we steeds meer het vakantiegevoel. Met lichte tegenzin verruilden we de lekkere terrasstoel voor het kanostoeltje. Ook op onze leeftijd, bleek het kanoën, uiteindelijk toch best leuk om af en toe eens te doen.

Dag 7 werd een vakantiedag in de eigen tuin. Het kanoën had toch wel even zijn sporen achter gelaten op onze vrij ongetrainde spieren. Dankzij het mooie weer was een dagje in de tuin, ook zeker niet verkeerd. Met een wijntje en een lekkere maaltijdsalade hebben we onze Corona vakantie in onze eigen provincie Groningen, leuk afgesloten. Met enige souplesse kan je dus zelfs in de eigen regio, leuke vakantiedagen creëren.